چاپ        ارسال به دوست

همایش شیعه شناسی از منظر مسیحیت

در تاریخ 11 شهریورماه 1396، نشستی با عنوان «شیعه شناسی از منظر مسیحیت» در تالار کوثر واقع در میدان فلسطین، از طرف مرکز اسلامی زبان کوثر برگزار گردید. پروفسور کورت ریچاردسون، استاد شیعه شناسی و ادیان ابراهیمی دانشگاه تورنتوی کانادا، مهمان اصلی این نشست بودند که از دیدگاه ها و مطالعات خود در حوزه ادیان ابراهیمی صحبت کردند.

ایشان معتقد به برقراری جنبش اصلاح گری در حوزه نگاه به ادیان الهی بودند و در این زمینه تلاش های فراوانی داشته و با بزرگان ادیان مختلف ابراهیمی جلسات متعددی برگزار کرده بودند. بخش اول نشست به صحبت های دکتر ریچاردسون گذشت که از اهمیت اعتقاد به ادیان الهی و ابراهیمی و نقصان بالای ادیان غیرابراهیمی همچون بودا آغاز کردند و گفتند که هرچند بودا از طریق طبیعت به شناخت الهی نائل شده، ولی بدیهی است که شناخت عقلی که تنها محدود به دنیای اطراف باشد، هرگز به کنه و ماهیت واقعی خدا و دنیا پی نخواهد برد. بنابراین وجود پیامبران الهی من جمله حضرت موسی (علیه السلام)، حضرت عیسی (علیه السلام) و حضرت محمد (ص) از نعمت هایی که همیشه باید قدردان آنها بوده و باشیم.

ورود ایشان به موضوع اسلام از آیه¬ی 94 سوره ی یونس بود که بنا بر این آیه، خداوند حضرت محمد (ص) را به پرسش از اهل کتاب در مورد حقانیت آنچه به ایشان نازل شده است، ارجاع داده اند. پروفسور ریچاردسون اعتقاد داشتند که وجود آیات متعدد در زمینه تأیید کتب آسمانی قبلی (انجیل و تورات) بیانگر کارکرد تأییدگری قرآن است که در کنار کارکرد اصلاح گری آن قرار می¬گیرد. هرچند این اصلاحات معطوف به قلب و ذهن مسیحیان و یهودیان بوده و خللی به متون مقدسه آنها وارد نمی نماید. شاهد هم آن که بسیاری از آیات تذکره هستند، که این طور معنا کردند: تمام نکات در کتب قبلی آورده شده، بنابراین تنها نیاز به یادآوری بوده است. به همین خاطر، بر یک مسلمان، مسیحی یا یهودی لازم است که این سه کتاب را در کنار یکدیگر و به عنوان همراه و تکمیل کننده ی هم مطالعه نمایند و به دنبال دانش برتر آن ها باشند.

طبق عقیده ایشان، تورات به عنوان عهد، انجیل کارکرد تکمیل کننده و قرآن به عنوان تأییدکننده نازل شده اند و از همین رو لازم و ملزوم یکدیگر می باشند. آنچه که باعث اختلاف میان این ادیان گشته، حضور سیاستمداران در حوزه های دینی و مشکلات آنان با یکدیگر می باشد که باعث اختلاف میان مذاهب گشته است. شاهد آنکه عمده ی جنگ های جاری در دنیا، به اختلافات میان مسلمانان با مسلمانان و مسیحیان با مسیحیان معطوف شده است، بنابراین مسئله نه دین و مذهب، بلکه سیاستمدارانی است که به دنبال منافع خود از پی این جنگ¬ها برمی آیند.

در نتیجه، به عنوان پیروی واقعی ادیان ابراهیمی، ما نباید بر روی اختلافات تمرکز کرده بلکه به نهضت ارتدوکس مدرن بپیوندیم و نوع پرستش و دید خود را به این ادیان اصلاح کنیم.

در بخش دوم صحبت¬ها که پس از صرف نهار و برپایی نماز ادامه یافت، به مدت یک ساعت پرسش و پاسخ با محوریت سوالات دکتر ریچاردسون ناظر به اعتقادات شیعه برگزار شد. ایشان با پرسش از موعود سوالات خود را آغاز کردند، که با توجه به اعتقادات شیعه و اختلافات میان احادیث موجود در این حوزه، جایگاه مسیح در کنار ایشان چه خواهد بود؟ سپس به پرسش از بحث شفاعت و اختلافات میان شیعیان و اهل سنت در این مورد، سوال کردند که چگونه توسل به شفیع را توجیه کرده و آن را آنطور که اهل سنت سلفی می گویند شرک و بت پرستی نمی دانند. در نهایت هم معطوف به نقلی از انجیل که عبادت باید بیش از کمی بودن، کیفی باشد، نمازهای پنجگانه را زیر سوال بردند که چرا نیاز است حتی زمانی که خسته و بی حوصله هم هستیم، همچنان نماز را برپا داریم، و تأکید نمودند که این سوال را از منظر معنوی، بیش از منطقی، می پرسند؟

پاسخ هایی از طرف حضار به سوالات ایشان داده شد که باعث تطویل بحث تا انتهای زمان تعیین شده گردید. تمام مکالمات به زبان انگلیسی انجام گرفت و با توجه به تبلیغات صورت گرفته، تعدادی از افراد شرکت کننده، دانشجوی حوزه زبان نبوده و به صورت آزاد حضور پیدا کرده بودند که بازخوردهای بسیار مثبتی در پی داشت. برگزاری چنین جلساتی، علاوه بر آشنایی بیشتر با عقاید و دیدگاه های موجود جهانی، به شبهات و شکل گفتمان لازم در عرصه بین المللی نیز جلوه ی حضور داده و ابزارهای لازم برای حضور در این عرصه را برای زبان آموزان و حق جویان فراهم می نماید.

 

 

 


١٢:٢٧ - دوشنبه ٢٠ شهريور ١٣٩٦    /    عدد : ٦٦٨٦٣    /    تعداد نمایش : ١١٥٨



خروج